U ziet geen toekomst meer in de samenwerking. Misschien speelt het al langer, misschien is er iets gebeurd waardoor het vertrouwen verdwenen is.
U vraagt zich af welke mogelijkheden er zijn en welke route in uw situatie verstandig is.
De ziekmelding duurt langer dan verwacht. Of misschien is de medewerker opnieuw ziek. U weet niet hoe lang het nog gaat duren en ondertussen loopt het werk gewoon door.
Welke stappen zijn mogelijk? En hoe voorkomt u dat het dossier volledig vastloopt?
Wat begon als een meningsverschil of arbeidsconflict is veranderd in een verzuimdossier. De situatie wordt steeds ingewikkelder en u weet niet meer waarop u zich moet richten.
Hoe houdt u overzicht en welke mogelijkheden zijn er nog?
U bent al langere tijd ontevreden over het functioneren van een (zieke) medewerker. Gesprekken hebben weinig veranderd en u twijfelt over de volgende stap.
Wat kunt u doen als het functioneren onvoldoende blijft en het dossier nog niet op orde is?
Er wordt van alles gedaan, maar u heeft niet het gevoel dat er echte vooruitgang wordt geboekt.
U vraagt zich af of de juiste keuzes worden gemaakt en welke mogelijkheden er nog zijn om beweging in het dossier te krijgen.
U krijgt adviezen van verschillende kanten, maar mist overzicht. Iedere situatie is anders en standaardoplossingen bestaan vaak niet.
Soms heeft u vooral behoefte aan iemand die met u meedenkt en de mogelijkheden helder op een rij zet.
Een medewerker zat al bijna een jaar ziek thuis.
Bij ieder voorstel voor re-integratie ontstond een nieuw probleem. Werkzaamheden waren niet passend. Gesprekken waren te belastend. Afspraken werden uitgesteld. En toen zelfs de re-integratieactiviteiten weer tot een nieuwe ziekmelding leidden, was voor de werkgever de maat vol.
Iedereen was bang om een fout te maken.
Daardoor gebeurde er maandenlang vrijwel niets.
Door veel intensiever contact te onderhouden met de bedrijfsarts en iedere stap zorgvuldig vast te leggen, ontstond eindelijk duidelijkheid over wat wel en niet van de medewerker mocht worden verwacht.
Toen ook mogelijke loonopschorting bespreekbaar werd, veranderde de situatie plotseling.
Resultaat: binnen enkele weken werkte de medewerker weer mee aan het traject en kwam een jaar stilstand ten einde.
Een functioneringsgesprek liep volledig uit de hand.
Twee dagen later meldde de medewerker zich ziek.
De werkgever durfde nauwelijks nog contact op te nemen uit angst dat ieder gesprek tegen hem gebruikt zou worden.
Ondertussen liep het werk vast, nam de irritatie toe en ontstond er steeds meer wantrouwen.
Door het conflict en het verzuim apart te beoordelen, ontstond weer ruimte voor actie. Er kwamen duidelijke afspraken over communicatie, verantwoordelijkheden en vervolgstappen.
Resultaat: binnen een paar weken was er weer beweging in het dossier en werd duidelijk welke toekomst nog realistisch was.
Een medewerker functioneerde al jaren onder de maat.
Collega’s klaagden.
Klanten klaagden.
De werkgever klaagde.
Maar nergens stond iets op papier.
Daardoor leefde het gevoel dat er niets mogelijk was.
Samen werd eerst vastgesteld wat precies het probleem was en welke verbeteringen minimaal noodzakelijk waren. Vervolgens werden afspraken vastgelegd en consequent opgevolgd.
Toen verbetering opnieuw uitbleef, ontstond voor het eerst een dossier dat gebaseerd was op feiten in plaats van frustratie.
Resultaat: de werkgever kreeg weer regie over de situatie en kon keuzes maken vanuit een sterke positie.
