Ik weet niet meer welke stap verstandig is. Wat nu?
Soms is er geen duidelijk probleem.
Of misschien zijn er juist te veel problemen tegelijk.
Een medewerker is ziek.
Er speelt een conflict.
Het functioneren staat ter discussie.
De bedrijfsarts geeft advies.
De arbeidsdeskundige kijkt mee.
Er komt van alles op u af.
En ondertussen vraagt u zich vooral één ding af:
“Wat moet ik nu doen?”
Herkent u dit?
- Ik krijg verschillende adviezen.
- Ik zie door de regels het bos niet meer.
- Ik weet niet welke stap verstandig is.
- Ik ben bang iets verkeerd te doen.
- Ik wil de situatie oplossen, maar weet niet waar ik moet beginnen.
- Iedereen heeft een mening, maar niemand neemt het totaalplaatje mee.
Dan bent u niet de enige.
Veel ondernemers lopen niet vast op de regels.
Ze lopen vast omdat ze geen overzicht meer hebben.
Wat ondernemers vaak verkeerd doen
Wanneer de situatie ingewikkeld wordt, ontstaat vaak de neiging om steeds het laatste advies te volgen.
De bedrijfsarts zegt iets.
De arbeidsdeskundige zegt iets anders.
Een jurist kijkt weer vanuit een ander perspectief.
Daardoor ontstaat het risico dat u vooral reageert op gebeurtenissen, zonder nog een duidelijk plan te hebben.
En juist dan raakt u de regie kwijt.
Het probleem is vaak niet gebrek aan informatie
De meeste ondernemers hebben inmiddels genoeg informatie.
Ze hebben verslagen.
Rapportages.
Adviezen.
Gespreksverslagen.
E-mails.
Wat vaak ontbreekt is overzicht.
Welke mogelijkheden zijn er werkelijk?
Welke risico’s zijn belangrijk?
En vooral:
Welke route past het beste bij deze situatie?
Welke mogelijkheden zijn er?
Dat hangt af van wat er speelt.
Misschien ligt de oplossing in herstel van de samenwerking.
Misschien in een verbetertraject.
Misschien in re-integratie.
Misschien in spoor 2.
Misschien in afscheid nemen.
De juiste keuze ontstaat meestal pas wanneer alle onderdelen van de situatie samen worden bekeken.
De echte vraag
Veel ondernemers vragen:
“Wat mag ik?”
Of:
“Wat moet ik?”
Maar vaak is de belangrijkste vraag:
“Wat is in mijn situatie verstandig?”
Dat is niet altijd hetzelfde.
De wet geeft kaders.
Maar binnen die kaders zijn vaak meerdere routes mogelijk.
Daarom is het belangrijk om eerst overzicht te creëren voordat u een beslissing neemt.
Eerst overzicht. Daarna beslissen.
Bij complexe personeelskwesties helpt het om af en toe afstand te nemen.
Niet direct zoeken naar de volgende stap.
Maar eerst kijken naar het geheel.
Wat speelt er?
Welke mogelijkheden zijn er?
Welke risico’s zijn echt belangrijk?
En welke route biedt het meeste perspectief?
Blijf de Baas helpt u om die vragen inzichtelijk te maken zodat u weer grip krijgt op de situatie.
Gratis Situatiescan
Iedere situatie is anders.
Beschrijf kort wat er speelt.
Ik kijk persoonlijk mee en geef aan welke mogelijkheden, risico’s en vervolgstappen ik zie.
Geen standaardadvies.
Geen algemene informatie.
Wel een eerste analyse van uw situatie.
Misschien herkent u ook één van deze situaties
Ik wil van een medewerker af
U ziet geen toekomst meer in de samenwerking, maar weet niet welke route verstandig is.
Mijn medewerker blijft ziek
De ziekmelding duurt langer dan verwacht en u vraagt zich af welke mogelijkheden er nog zijn.
Na een conflict meldde mijn medewerker zich ziek
Wat begon als een conflict is inmiddels ook een verzuimdossier geworden.
Mijn medewerker functioneert niet
U bent al langere tijd ontevreden over het functioneren maar weet niet welke stap verstandig is.
U blijft zelf de baas. Ik help u de opties te zien.

